לחלקים הקודמים של המדריך:
דחיית מחשבות
זמן דאגה חלק א – פתרון בעיות
זמן דאגות חלק ב- חשיפה למחשבות המאיימות
שאלה שאנשים רבים המתמודדים עם דאגנות מופרזת שואלים בטיפול היא איך לדעת אם אני צריך לחשוב על הנושא. הם יודעים שהם נוטים לחשוב יתר על המידה ובצורה לא יעילה על נושאים שהם דואגים לגביהם. מצד שני, אי אפשר להתייחס לכל מחשבה כדאגה לא רצויה ולפטור אותה בלא כלום. יש בעיות שצריך לחשוב עליהן ולמצוא פתרון. איך אפשר להבדיל בין דאגות לבין מחשבות “רגילות” שאכן צריך לקדיש לנושא?
בטלר והופ הציגו תרשים פשוט שעוזר להבין מתי לעסוק במחשבה ואיך, ומתי לעזוב:
התמונה לקוחה מהאתר elsa-support
שלב ראשון – זיהוי והגדרת הדאגה
שימו לב למחשבות שלכם כדי שתוכלו להבין שאתם דואגים. כשזיהיתם דאגה, הגדירו לעצמכם בנוגע למה אתם דואגים. למשל “אני דואג אם אתקבל ללימודים”.
שלב שני – האם יש לי מה לעשות בנושא?
חשבו אם יש לכם מה לעשות בנושא כעת. מכאן, העץ מתפצל לפי תשובתכם.
1. אין לי מה לעשות בנושא
אם אין לכם מה לעשות, הפסיקו לחשוב על הנושא. חזרו לחלק הקודם העוסק בדחיית מחשבות ויישמו זאת.
בדוגמת הדאגה לגבי לימודים: שלחתי את הטפסים ואני מחכה לתשובה. אין לי מה לעשות כרגע בנושא. לחזור לדחיית מחשבות.
2. יש לי מה לעשות בנושא
הכינו תוכנית פעולה. חשבו אם אתם רוצים ויכולים לבצע אותה כעת או בעתיד
א. יש לי מה לעשות כעת
פעלו עכשיו כדי להוציא אותה לפועל. לאחר הביצוע, עברו לעסוק בנושאים אחרים.
בדוגמת הלימודים:
טרם נרשמתי, ואני לא בטוח אם הפסיכומטרי שלי מספיק. תוכנית הפעולה יכולה להיות לברר אצל אנשים שלמדו במקום ובמסלול שאני מעוניין בו האם הציון מספיק, לבדוק לגבי מקומות לימוד נוספים, או להירשם לפסיכומטרי נוסף. אחרי שהגדרתי את תוכנית הפעולה אפנה להוציא אותה לפועל. למשל, אפרסם בפייסבוק שאלה לחברי אם מי מהם מכיר סטודנט במסלול, אשאל חבר שהתחיל ללמוד לפני אם מכיר מישהו מהתחום וכן הלאה.
ב. בעתיד
החליטו מתי. קבעו זמן ספציפי. רצוי לסמן אותו ביומן. לאחר מכן, הפסיקו לעסוק בנושא.
בדוגמת הלימודים: כרגע אני מחכה לתוצאות הפסיכומטרי. תוכנית הפעולה היא להירשם למקומות אפשריים בהתאם לציון, או לעשות מבחן נוסף. אין לי מה לעשות כרגע, ולכן אדחה את המחשבות על הנושא עד לקבלת הציון.
מתעניינים בטיפול CBT? צרו קשר:
yaellevk@gmail.com
053-4213111 אם איני זמינה טלפונית, נא לשלוח וואטסאפ או SMS