טיפול CBT

מה עמדתכם לגבי שיעורי בית?

מה עמדתכם לגבי משימות ב-CBT?

אחד הקשיים שחוזרים בטיפול CBT הוא שיעורי בית, או ליתר דיוק “המטופל לא עושה את משימות הטיפול”. זהו נושא חשוב, כי אפשר להגיד בהכללה שללא תרגול עקבי של הכלים שנלמדים בטיפול הסיכוי לשינוי זעום. בשל חשיבות הנושא אקדיש לכך מספר פוסטים. הראשון יעסוק בעמדת המטפל.

כשהתחלתי לחשוב על כתיבה בנושא שיעורי הבית בטיפול בחנתי מה קורה אצלי, והבנתי שחטאתי פשעתי. אני משתפת בנסיוני מתוך הנחה שרבים יזדהו עמו או יוכלו ללמוד משגיאותי. בתחילת ימי כמטפלת הקפדתי על שיעורי הבית. מטופלים נשלחו עם משימות לביצוע בסיום כל פגישה, קיבלו טפסים מתאימים, ובתחילת כל פגישה בדקתי את הנושא. עברו שנים, ולאט לאט הרפיתי מהדברים שאני לא אוהבת. אני לא אדם מסודר, קשה לי עם טפסים ועם מעקב מסודר. יש הרבה דברים מעניינים שאפשר לדבר עליהם בטיפול, ונוח להנחות את המטופל מה לעשות, ולצפות שיעשה זאת.  כמובן שאני בודקת עדיין שיעורי בית, אבל הדבר לא נעשה בצורה קפדנית ומסודרת כבעבר, וההשלכות של אי עשיית משימות הטיפול אינן חריפות כפי שהיו. לא עשיתי השוואה סטטיסטית מדוקדקת, אך אני מניחה שה-compliance עם שיעורי הבית פחת כתוצאה מהגישה שלי.

מה העמדות שלכם לגבי שיעורי בית

שינוי העמדות משפיע על ההתנהלות בנושא. לא תמיד העמדות שלנו ברורות לנו, ויתכן שהעמדה הגלויה שונה מהעמדה בפועל, כפי שהצגתי בסיפור שלי. על כן, לפני שנפנה למה אפשר לעשות מבחינה התנהגותית, אני מציעה להתחיל בבדיקת העמדות בנושא. פתחו מסמך וורד או דף במחברת. תחילה, כתבו את עמדתכם המוצהרת (בפני עצמכם ואחרים) לגבי שיעורי בית. לאחר מכן מלאו את השאלות הבאות. כדי לקבל מידע רב, מציעה שהמענה יכלול גם כתיבה חופשית בשאלות שהדבר רלוונטי אליהן, וגם דירוג בין 1-5. לא מדובר בשאלון מובנה, אלא במספר שאלות שיכולות לעזור לחשוב, מוזמנים לחשוב על שאלות אחרות עם שאלות אלו לא מחדדות את הנושא די הצורך עבורכם.

1. האם אתם מקדישים זמן קבוע בכל פגישה לבדיקת שיעורי הבית ולקביעת מטלות?
דירוג: 1. איני בודק את שיעורי הבית. 5. אני בודק את שיעורי הבית בכל פגישה, ובאופן מובנה (בדיקת שיעורים בתחילת הפגישה, ריכוז המשימות ומעבר מסודר עליהן בסופה).

2. כיצד אתם מגיבים אם מטופל לא ביצע את המשימות שסיכמתם עליהן?
דירוג: 1. אין כל תגובה. 5. הקדשת תשומת לב רבה לנושא: הקדשת זמן בפגישה, עבודה התנהגותית (למשל בניית תוכנית חיזוקים, סנקציות).

3. עד כמה אופן נתינת שיעורי הבית מובנה?
דירוג: 1. אומר באופן כללי מהם השיעורים. 5. מגדיר את השיעורים בצורה ברורה וחד משמעית (מה בדיוק אמור לקרות בשיעורים, כמה זמן, מה פורמט הדיווח ועוד).

4. עד כמה בדיקת שיעורי הבית מובנית?
דירוג: 1. מדברים על הנושא באופן כללי, כשאני זוכר. 5. כל פגישה מתחילה בבדיקת שיעורי הבית. עוברים מטלה אחר מטלה בפירוט רב. לעיתים המעבר על שיעורי הבית מהווה את כל הפגישה, כשהעבודה נעשית על נושאים שעלו בשיעורים.

5. איזה אחוז של ביצוע שיעורי הבית נחשב אצלכם כהצלחה?
דירוג: 1. אם המטופל עשה משהו, אני מרוצה. 5. ביצוע של 100%.

6. עד כמה אתם משתמשים בטפסים ותיעוד מובנה?
דירוג: 1. בכלל לא. 5. בהחלט. כל משימה שאנחנו מסכמים עליה מלווית בטופס מתאים. במידה ואין טופס, אנחנו כותבים יחד פורמט לדיווח, והמטופל מצופה לכתוב לפיו.

7. האם קיים קשר בין הפגישות לצורך דיווח?
דירוג: 1. לא. 5. כן. המטופל אמור לעדכן אותי פעמיים-3 בשבוע במייל, כשהדיווח מתבצע באופן מובנה, תוך שימוש בטפסים.

    השאלות שלעיל נועדו לסייע לחשוב על האופן בו אתם מתייחסים לשיעורי הבית. ככל שהתשובות שלכם נוטות למספרים נמוכים, אתם נותנים פחות משקל לשיעורי בית, או שהגישה שלכם היא יותר כוללת ופחות מובנית. ככל שהמספרים גבוהים יותר, אתם נותנים יותר משקל לשיעורי הבית ועושים זאת בצורה מובנית ומסודרת. יש מקום מסויים לגמישות, וגם גישה נוקשה מדי עלולה לפגוע ביעילות הטיפול עם חלק מהמטופלים. אולם, באופן כללי, ככל שאתם מתייחסים יותר ברצינות לשיעורים, יש יותר סיכוי שהדבר יקרה.

לאחר שמילאתם את השאלות, כתבו בצורה חופשית את המחשבות שעולות אצלכם לגביהן (למשל, איזה מחשבות עולות אצלכם כשאתם חושבים על שיחה עם המטופל על אי הכנת משימות הטיפול). עד כמה מחשבות אלו משפיעות על העמדה שלכם לגבי שיעורי הבית?

ולבסוף, מוניטור כמו שאנחנו אוהבים ☺ בדקו לאורך שבועיים עד כמה מה שקורה בטיפול אכן תואם את התשובות שמילאתם. בשבוע הראשון פעלו כרגיל ומלאו את השאלון. בשבוע השני, אתם יכולים לערוך שינויים בגישתכם. מלאו שוב את השאלון. כתבו את מסקנותיכם מהתרגיל.

גם האופן בו ביצעתם את המשימה יכול לתת לכם מידע חשוב. האם ביצעתם אותה בצורה טובה, או ש”חיפפתם” או זנחתם אותה קליל? מה הגורמים שתרמו לכך? במידה ולא ביצעתם בצורה טובה, תכננו תוכנית שתסייע לכם לעשות זאת (למשל, מצאו איש טיפול נוסף שמעוניין לבדוק את עמדותיו, וסכמו על שליחת הטפסים זה לזה).

יעל לב, פסיכולוגית, טיפול CBT בבוגרים ובני נוער

ניתן ליצור קשר ב-053-4213111
אם אין מענה נא להשאיר הודעת SMS
או השאירו פרטיכם בטופס ואחזור אליכם

שם

דואר אלקטרוני

טלפון

תוכן ההודעה