המשך הפוסט העוסק בהגברת ההיענות לשיעורי בית בטיפול CBT
6. בדקו אם הכל היה ברור. גם אם מגיעים לעשות שיעורים, לא תמיד ברור מה לעשות. כשנמצאים זמן מה בתחום, נראה לנו שנורא קל לתעד בטבלה או לכתוב מחשבות. צריך לזכור שלמי שאינו מנוסה, זה ממש לא ברור ולא פשוט. קושי להבין מה רוצים ממני יכול להעלות חרדה עזה, בין אם מול עצמי, או מחשש משיפוט של המטפל. החרדה והקושי יכולים להוביל בקלות להימנעות. חשוב לזכור זאת, להכין מראש את המטופל לקושי האפשרי כדי לתת לגיטימציה ולהפחית חרדה. לעיתים נכון (אם אתם יכולים) להציע למטופל ליצור קשר בין הפגישות אם יש לו שאלות. בכל מקרה, אם המטופל לא הכין שיעורים, בדקו אם הוא הבין. גם אם הוא אומר שכן, אך התרשמתם שיתכן וקיים קושי, עברו איתו על השיעורים ובצעו דוגמאות יחד (למשל, מלאו יחד כמה דוגמאות תיאורטיות בטבלה).
7. הנכיחו את הטיפול. שמרו את הטיפול חי במהלך השבוע. למשל, בקשו מהמטופל להקליט את הפגישה, ולשמוע אותה יומיים – שלושה ימים לאחר המפגש. קבעו זמנים לביצוע המשימות והדיווח עליהן. חשיבה על הטיפול תעזור כמובן במגוון מישורים. בנושא שיעורי הבית, הנכחת הטיפול יכולה להגביר את הסיכוי שיבצע. למשל, שמיעת ההקלטה תזכיר כי יש שיעורי בית, ומהם.
8. אם הדבר חוזר, עצרו הכל ועסקו בזה. כשהמטופל בעל מוטיבציה ולא עולות בעיות מיוחדות, הנקודות שפורטו יכולות העלות אותו על נתיב חיובי, בו ברור לו שהוא מבצע את משימות הטיפול. אולם, יש פעמים בהן יש למטופל קושי או התנגדות לשיעורי הבית, ואז חשוב לעצור הכל ולהתייחס לכך במלוא הרצינות. אי”ה נעסוק בהתמודדות עם אי עשייה שיטתית של שיעורי בית בפוסט נפרד.
9. ואחרי הכל, אל תהיו נוקשים. גם למטפלים יש נטייה לדפוס חשיבה שחור-לבן, והצד השני של הזנחת הנושא הוא ציפייה לביצוע של 100% כל הזמן. עם מטופלים רבים הדבר אינו ריאלי, וכדאי להנמיך מראש ציפיות ולכוון בינכם לבין עצמכם לעשייה חלקית. אם המטופל יגיע עם עשייה חלקית, זכרו כמה לא פשוט להכין שיעורי בית, ושמגיע לו לקבל תשבוחות חמות וכנות על שעשה זאת. תעברו על מה שעשה באופן יסודי. מעבר כזה ייתן לכם מידע חשוב, ויעזור לכם להקנות לו ידע. למשל, גם אם המטופל עשה ABC (דף עבודה על מחשבות אוטומטיות) ולא 2-3 כפי שסיכמתם, פעמים רבות מעבר על דף אחד בצורה יסודית הוא די והותר לפגישה אחת. כשהמטופל יראה שהוא מפיק מכך, שיתוף הפעולה שלו עם השיעורים יכול לעלות. לפעמים הוא יעשה יותר שיעורים עם הזמן, פעמים אחרות תבינו שהוא מפיק מפחות שיעורים ממה שרציתם, או גם אם הוא עושה בפורמט אחר.
זכרו, השיעורים שנתתם אינם תורה מהר סיני, והעיקר הוא השיפור בסופו של דבר. שיעורי הבית הם רק האמצעי לכך. לדוגמא, מטופלת שלי לא שומעת לופ טייפים כפי שסיכמנו, אלא חושבת לעצמה בצורה רפיטטיבית את הטקסט שסיכמנו עליו. בדרך כלל הדבר לא מסייע די הצורך, אבל במקרה שלה היא מצליחה להתמיד ולשמור על ריכוז, וחווה שיפור. התעקשות על הפורמט שדיברנו עליו היא מיותרת ונוקשה לדעתי, כך ששיניתי את המשימות הבאות לפורמט שיתאים לה.
אהבתם? מוזמנים לפרגן בלייק.
להדרכה או טיפול CBT צרו קשר:
yaellevk@gmail.com
053-4213111 אם איני זמינה טלפונית, נא לשלוח וואטסאפ או SMS