טיפול CBT

פסיכו-חינוך דינאמי ב-CBT, חלק ב

חלק א של הפוסט עוסק בלמה לתת הסברים דינאמיים בטיפולי CBT, ודוגמאות להסברים ברוח וויניקוט ופרויד. 

הסבר קלייניאני למחשבות טורדניות “רעות”

לטעמי אפשר להסביר לא רע אוסידי של מוסריות יתר בעזרת קליין. נתינת הלגיטמציה לחלקים שונים, כולל חלקים “רעים”, תוקפניים, מיניים, אלימים וכן הלאה, תוך הבנה שמחשבה אינה שוות ערך למי שאני, או למה שאני רוצה לעשות, היא בעלת ערך שלא יסולא למטופלים רבים. בשפת ה-CBT אנחנו קוראים לדפוס החשיבה הזה thought action fusion, אבל גם ההסבר הקלייניאני על להיות “יותר טהור מטהור” עוזר למטופלים להבין שהם לא מרושעים, אלא פשוט דורשים מעצמם יותר מדי, והבנה זו יכולה לשנות דרמטית את התפיסה העצמית.

“לכולנו יש מחשבות לא נעימות, אפילו מפחידות’ אבל רובנו לא מתרגשים מהן יותר מדי. לפעמים הם נחוות כסתמיות, “מאיפה זה הגיע”. פעמים אחרות, האדם יודע להגיד מאיפה המחשבה הגיעה – למשל מפחד שיפשל במשהו חשוב, פחד שלא יצליח להגן על אחר (במיוחד על אחר חסר ישע, כמו תינוק או חיית מחמד) או ההיפך – מכעס או קנאה במישהו. בכל מקרה, מעבר לחלחלה רגעית מדי פעם, המחשבות לא זוכות לתגובה דרמטית מדי אצל רוב האנשים. הם מבינים למשל שמחשבה על בעיטה בתינוק, לא נעימה ככל שתהיה, אינה שוות ערך לבעיטה בתינוק במציאות.

אתה, לעומת זאת, כל כך מוסרי, שאתה לא מוכן לקבל אפילו מחשבות “לא מוסריות”. כשמגיעה מחשבה אלימה או לא נעימה, משטרת המחשבות נכנסת לפעולה, ואתה שופט את עצמך בחומרה, כאילו עשית את הדבר בפועל. השאיפה הזו לטוהר המחשבות אינה ריאלית, והיא בעוכרך. ככל שתנסה להיות טהור יותר, ההיפך יקרה, מחשבות אלו ילכו ויתרבו (וכאן יש לקשר לחלקים אחרים של הפסיכו-חינוך. למשל פרדוקס דחיקת המחשבות)

המטרה שלנו בטיפול היא לשבור את ההפרדה החדה שאתה עושה, להבין, ולא רק להבין – אלא גם להרגיש, שהמוסריות לא קשורה למחשבות, בפרט אם הן מחשבות ספונטניות, שפשוט צצות במוחך בלי הזמנה, ואינן תואמות את ערכיך. לצורך זה נשתעשע במחשבות מאוד לא מוסריות. למשל נאחל אסונות שונים לאנשים שאתה לא מכיר ולאנשים שאתה מכיר, נחשוב מחשבות רעות, דוחות וכן הלאה”.

הדבר נכון גם לגבי תפיסת האחריות שלך. אתה רואה עצמך כאחראי לדברים שאחרים לא מרגישים אחראים כלפיהם, ואם אינך עומד בסטנדרטים שלך, אתה רואה את עצמך כלא אחראי, אפילו מסוכן. כאן נתאמן בלעשות מעשים רשלניים במידה מועטה, כדי לבסס את ההבנה שאין כאן שתי קצוות נפרדים – אחראי ומוסרי לעומת לא אחראי ולא מוסרי, אלא רצף. למשל, נעשה מעשי קונדס קטנים, כמו לשפוך מעט מים על השיש, לפתוח צנצנת קפה ולא לסגור לגמרי, או להשאיר טוקבק גועלי, ונלמד לחיות עם ההרגשה, תוך הבנה שלא הפכתי לאדם רע כיוון שעשיתי דברים אלו”.

למחשבות, הערות והארות, מוזמנים לפנות אלי.

תיקונים, או פסיכואד דינאמיים נוספים ניתן להשאיר בתגובות בפייסבוק, או לשלוח ישירות אלי

אהבתם? מוזמנים לפרגן בלייק.
להדרכה או טיפול CBT צרו קשר:
yaellevk@gmail.com
053-4213111 אם איני זמינה טלפונית, נא לשלוח וואטסאפ או SMS

תפריט נגישות

Call Now Button